Yhden pysähdyksen taktiikalla Oulusta Kustaviin
Neljän vuorokauden siirtymä Oulusta Turun korkeudelle
verotti voimia. Kahdestaan matkaa tehtäessä univelkaa tulee väistämättä, ja
rehellisesti sanoen useamman päivän tämä reissu kehossa tuntui. Toki on
muistettava sekin, etten vielä ollut lomalla, vaan tiistaista perjantaihin tuli
tehtyä veneessä ihan täysiä työpäiviä – kunnes se kesäloma vihdoin alkoi.
Ihana taas alkaa selata kirjavaihtoehtoja, mitä nyt lomalla lukisi. Lopetin juuri yhden sarjassamme ”aivot narikkaan” -kirjan, joka oli kyllä tässä kategoriassa hyvinkin suositeltava tapaus. Vera Valan uutuuskirja Persikankukkien aikaan sijoittuu Italiaan, ja tämä romantiikkaakin mukavasti sisältävä kirja on kuulemma uuden viihdesarjan aloituskirja. Tulen lukemaan kyllä seuraavankin osan. Näin jostain (en muista mistä) tilastotietoa, että 70 prosenttia suomalaisista on lukenut kirjan viimeisen vuoden aikana. Ihan mahtavaa, jos näin todella on. Luulenpa kyllä, että formaatti ei kaikilla ole ollut painettu kirja, vaan kysyttäessä lukemisesta taitaa moni vastata lukeneensa kirjan, vaikka on kuunnellut äänikirjan. Hyvä niinkin, toki.
Lukemisen lisäksi musiikki kuuluu jokaiseen päivään. Tänä kesänä odotan kuumeisesti The Wailersin konserttia Turussa 29.7. Bob puuttuu, ja tietenkin myös Peter Tosh ja Bunny Wailer, mutta jykeviä reggae-rytmejä on varmasti tiedossa. Ziggyn ja Ritan olen Bobin perheestä nähnyt Provinssissa vuonna 1988, kun Ziggy Marley and the Melody Makers veti oikein komean keikan Törnävän päälavalla.
Aasin silta tässä, kun musiikin parissa ollaan, vielä kevään
lauleluihini: Toukokuussa kävin Ukkohallassa (Hyrynsalmella, Kainuussa)
siivoilemassa mökkimme pihaa. Yllätys kuitenkin oli, ettei tien vierellä
olevassa ojassa ollutkaan pajukkoa, jota normaalisti joutuu pensasleikkurilla
katkomaan. Laulattamaanhan se tietenkin laittoi:
”Ei
täällä takapajulassa kasva enää edes pajua
muistoksi
jätetty on ainoastaan sellutehtaan hajua
ei
jätetty ahdille lahjaa tai otsolle ees pesäpaikkaa
jää
tuuli ja sade vain kahden kun metsässä miehet taas saikkaa…”
(Maustetytöt;
Takapajula)
Surullista kyllä, tuon
Maustetyttöjen tekstipätkän loppupuoliskokin on Kainuussa niin totta. Tuomivaaran
ympärikierrokselta erkaannuttaessa Hyrynsalmen suuntaan on maisema muuttunut
radikaalisti viime vuosina. Avohakkuun jäljet eivät ole kaunista katseltavaa. Tapasin
ko. latupätkällä maaliskuussa hyrynsalmelaisen lintuharrastajan, ja hän pystyi ihan
kertomaan lukuja, kuinka lintuhavainnot ovat hänellä täällä vähentyneet. Ei ole
enää pesäpaikkoja.
Tänään näin reissun ensimmäisen
merikotkan täällä Iniön saaressa. Matka jatkuu huomenna…




Kommentit
Lähetä kommentti